skip to Main Content
Florian Hiele

Ik ben bang voor mijn angst. Leer deze te overwinnen!

Een gevoel van angst is een naar gevoel. Het is een gevoel dat jou er aan doet herinneren dat er iets aankomt dat jij niet wilt ervaren. In dit artikel geef ik je 4 tips om hiermee om te gaan.

tip 1: Gevoelens zijn nuttig

Het is goed om te weten dat angst er niet is om je te pesten. Angstgevoelens helpen je namelijk risico’s te vermijden, je lichaam te beschermen wanneer er gevaar dreigt. Zo kan het zijn dat je, door het voelen van je angst, nog beter je best gaat doen om je voor te bereiden op een presentatie die je moet geven, waardoor je een extra goed resultaat bereikt. Begrijp dus goed dat angst nuttig kan zijn en het jou kan helpen.

Tip 2: Angst is een illusie

Angst ontstaat door te denken aan dingen die je niet wilt ervaren. Zo kun je levendig voor je zien dat je de presentatie geeft, hierbij fouten maakt en compleet afgaat. Hoe echt deze gedachten/verbeeldingen ook lijken, ze zijn een illusie! Je bent namelijk niet afgegaan, je verbeeldt het je alleen!

De grap is eigenlijk het volgende. Je lichaam kent het verschil niet tussen hetgeen je echt om je heen ziet en ervaart, en wat je verbeeldt. Dat is ook de reden dat een droom zo echt lijkt én voelt! Je denken is in staat om het zo echt te maken dat je lichaam er zelfs op gaat reageren en angstgevoelens gaat creeren. Door in te zien dat wat je bedenkt een illusie is kun je jouw angst makkelijker los laten.

Tip 3: Doorvoel je angst

Er is niemand die mij ooit heeft verteld dat hij zich opzettelijk angstig maakte. En dit betekent dus dat er een grote kans is dat dit ook bij jou niet zo is. Maar wie creërt deze angst dan?

Het antwoord op deze vraag is: Het onbewuste deel in jou. Het deel dat heel veel automatische processen in jezelf verzorgt, zodat jij daar niet bewust mee bezig hoeft te zijn. Denk maar aan je hartslag, ademhaling, lopen, fietsen etc. Elke handeling die je niet bewust uitvoert wordt uitgevoerd door het onbewuste deel.

Omdat dit onbewuste deel z’n redenen heeft voor het nemen van bovengenoemde acties heeft het ook zijn reden om angst bij jou te creëren. Wat is zijn reden? Het onbewuste deel wil jou beschermen/behoeden voor situaties die jou pijn kunnen doen. In het onbewuste deel zitten al jouw herinneringen die jij ooit hebt meegemaakt. En elke keer wanneer jij je in een situatie begeeft die lijkt op een situatie waar jij in het verleden pijn hebt ervaren gaat er een belletje rinkelen en gaat het onbewuste deel in actie komen zodat jij niet in die situatie terecht zal komen.

Maar moet je dan al die situaties vermijden?

Nee. Hier is het dan ook belangrijk dat jij de controle overneemt en jouw onbewuste deel gerust stelt. Durf die gevoelens van angst weer te voelen, wetende dat ze een illusie zijn en wetende dat er niet weer hetzelfde hoeft te gebeuren. Voel daarom ook de emoties die loskomen wanneer je de angst voelt, laat vrijkomen wat vrij wil komen. Durf het te voelen en je zult voelen dat de angst verdwijnt.

Tip 4: Heb doorzettingsvermogen

Heb het lef om door te zetten met het doorvoelen van je angst. Zolang er angst automatisch omhoog komt zetten zijn er nog delen in jou die die aandacht nodig hebben. Geef die delen de aandacht die ze verdienen, laat de emoties vloeien en bevrijd jezelf van angst.

Wat terug zal komen is rust en vertrouwen!

Veel succes met het doorvoelen van je angst en geniet van de vrijheid die het je gaat geven.

Laat me gerust weten hoe dit voor je werkt. En mocht je extra steun nodig hebben, kom dan gerust een keer langs bij één van onze Sociale Vrijheid Trainingsprogramma’s of neem een persoonlijke training.

Klaar om jouw sociale angsten te overwinnen?

Ontvang gratis 20 inzichten en voorkom de 5 meest gemaakte fouten...

Je gegevens blijven uiteraard geheim!

Dit bericht heeft 6 reacties
  1. Goed geschreven, ik zeg zelf altijd tegen mijzelf: ik krijg geen angst, ik maak zelf angst. Ik kan beter op mijn ademhaling letten. Daarbij denkend waar ik precies in mijn lichaam de angst voel.

  2. Dag

    Angst is bij mij overgegaan in pijn.

    Bij herinneringen,waar ik angstige werd krijg ik nu ook pijnen ,vooral linkerkant hooft en onderbuik,dus angst pijn ,en door de pijn weer angst
    Ben blij dat ik dit tegen gekomen ben.Probeer dit in de praktijk te brengen.Vooral lezen geluid TV zijn voor mij angsten geworden.

    Groeten Marten

    1. Beste Marten,
      Fijn om te horen dat je hier wat mee kunt.
      Besef dat angst een illusie is. Door te voelen kom je dichter bij de waarheid.
      Leer je emoties te begrijpen en benutten.
      Veel succes!

        1. Beste Johan,

          Dat lukt voornamelijk door hem bewust “aan te kijken” en hem te voelen. Wat voel je nu echt? Wat ervaar je? En wat zou het negatieve gevolg zijn? Door hier doorheen te gaan zul je uiteindelijk merken dat het geen realiteit is en angst altijd te maken heeft met de toekomst. Het is niet nu gaande. Leer de emoties dus te voelen en zonder het als een waarheid te zien. Het zijn emoties en gedachten van mogelijkheden…geen waarheden.
          Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top