skip to Main Content
Menu

Laatste training van het jaar!
Nog slechts  één plaats vrij!

Schrijf je nu in!

Kristan Onderwaater

Ik durf niet te sporten

Iedereen weet dat sporten heel gezond kan zijn. Sporten heeft namelijk veel positieve effecten op zowel je lichaam als je geest. Wanneer je wilt sporten kun je bijvoorbeeld zelf aan de slag gaan of je aansluiten bij een sportvereniging of sportschool. Wanneer je bang bent om naar een sportvereniging of sportschool te gaan, maak jij je waarschijnlijk druk over wat anderen – die in jouw ogen veel fitter zijn dan jij – van je zullen vinden. Vandaag ga ik jou helpen om hier anders tegenaan te kijken zodat jij het aandurft om te gaan sporten!

De perceptie van realiteit versus echte realiteit

Eerst even dit: wat is realiteit nu precies? Als je bijvoorbeeld ontslagen wordt, is dat dan goed of slecht nieuws? Natuurlijk verlies je op dat moment misschien een groot deel van je inkomen maar aan de andere kant geeft het jou wel de mogelijkheid om een nieuwe uitdaging aan te gaan nietwaar? Iets wat je misschien altijd al had willen doen? Als je niet durft te sporten en bang bent dat iets gaat gebeuren, gaat dat dan ook werkelijk gebeuren? Je kijkt op een bepaalde manier naar een situatie maar is dat dan realiteit? Laten we een kleine oefening doen, pak een stuk papier en beschrijf de onderstaande figuur; wat zie je?

perception-fly-white-black

Er zijn vele dingen die je kunt zien. Wellicht denk je een klein hoedje op zijn kant te zien, een pijl die naar beneden wijst enz. Zie je ook het woord ‘fly’? Wellicht zag je dit meteen en ken je dit voorbeeld al. Als je het niet zag; waarom zag je het dan niet? Als je het woord nu nog niet ziet is het waarschijnlijk omdat je gewend bent dat woorden op wit papier met zwarte inkt staan geschreven. Het woord ‘fly’ is echter met witte inkt op zwart papier geschreven! (zie je het nu?) Wat ik je in dit voorbeeld wil laten zien is dat wij mensen ergens een betekenis aangeven (iets waarnemen) dat gebaseerd is op wat wij als persoon gewend zijn. Dit noemen we een referentiekader maar zegt dus niets over de werkelijkheid. Het waarnemen én beoordelen van wat jij ziet of ervaart – gebaseerd op dit referentiekader – noemen we perceptie.

Een andere kijk aannemen

Goed, je zult je nu afvragen hoe jij m.b.v. het bovenstaande figuur ervoor kunt gaan zorgen dat jij het aandurft om te gaan sporten. Wellicht heb jij – als jij aan sporten denkt – een soort van doemscenario in gedachten waar angst jouw referentiekader is (wat als dit of dat gebeurd..?). Daarom durf jij niet te gaan sporten. Het gaat erom dat jij anders tegen de situatie aan gaat kijken, dat jij je perceptie veranderd.

Dit doe jij door je er bijvoorbeeld van bewust te worden dat sporten iets is dat jij voor jezelf doet. Dat iedereen op de desbetreffende sport of sportschool is begonnen met het idee dat hij of zij iets aan zichzelf wilde veranderen (conditie, gewicht, spieren, etc.). Dat er ongetwijfeld veel respect zal zijn – zoals jij dat waarschijnlijk ook hebt – voor mensen die iets aan zichzelf willen veranderen. Je met elkaar iets gemeen hebt en daardoor vriendschappen creëert. Dat er ook trainers en coaches zijn die jou kunnen helpen bij de oefeningen mocht jij er niet uitkomen. Dat het merendeel geen topatleet, bodybuilder of model is.

Dit is één van de vele invalshoeken die je kunt kiezen voor sporten. De vraag aan jou is; welke invalshoek heb jij voor jezelf gekozen? Wil jij een perceptie die in jouw voordeel werkt (zodat jij durft te gaan sporten) of één die in jouw nadeel werkt? Het feit dat jij dit artikel leest geeft dat antwoord denk ik al. Durf over die drempel te stappen en ervaar hoe het is om te gaan sporten. Ook kun je voor jezelf de drempel de eerste keer wat verlagen. Ga bijvoorbeeld, in het geval van de sportschool, op een rustige doordeweekse middag en/of neem bijvoorbeeld je MP3 speler mee. Of ben jij van plan om je aan te melden voor een vereniging maar durf jij dat in je eentje niet aan? Vraag dan of een vriend of vriendin een keertje met je meegaat.

Durf kwetsbaar te zijn in jouw zwakheden te tonen. Ja, je moet je schild laten zakken en misschien denken de mensen in de sportschool onaardig over jou…maar wat geeft dat? Doe jij dat nu niet over jezelf? Doorbreek de angst en schaamte door er voor uit te komen dat jij wilt sporten. Dat jij fitter wilt worden. Dat jij je gezonder wilt voelen. Het is het begin van een ommekeer van denken. Een begin van een perceptie verschuiving die jou ontzettend veel kan steunen.

Conclusie

Ik hoop dat jij nu inziet dat de weerstand (het gevoel van niet durven sporten) die jij nu voelt, verminderd kan worden door anders tegen de situatie aan te gaan kijken. Wees jezelf er van bewust dat het scenario in jouw hoofd niet de werkelijkheid is en jij er voor kan kiezen om dit anders te gaan zien. Mocht dit lastig voor je zijn dan raad ik je aan dit artikel te lezen of bekijk de gratis sociale angst video serie waarin je nog 20 inzichten krijgt waardoor jij het leven en lichaam kunt krijgen wat jij verdient!

Klaar om jouw sociale angsten te overwinnen?

Ontvang gratis 20 inzichten en voorkom de 5 meest gemaakte fouten...

Je gegevens blijven uiteraard geheim!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top