skip to Main Content
Menu
Florian Hiele

ik voel me geblokkeerd – Wat nu?

Geblokkeerd voelen is iets wat ik regelmatig voelde. Ik wilde wel dingen doen, maar deed ze toch niet. Ik had wel behoeftes, maar negeerde ze. Ik wilde wel iets zeggen, maar hield toch mijn mond. Langzaam sloot ik mijzelf meer en meer af, totdat ik niet anders meer kon dan er doorheen breken.

Wellicht herken je je in wat ik ervaarde? Ik voelde mij regelmatig geblokkeerd en kon niet anders dan het gaan aanpakken. Ik ben er toen mee begonnen en inmiddels heb ik al sinds 2010 geen last meer van geblokkeerde gevoelens. In dit artikel lees je enkele tips die ik heb toegepast en ook jij kunt toepassen om uit het geblokkeerde gevoel te komen en je vrijer kunt voelen in elke situatie.

Tip 1: Tot welk moment voelde jij je niet geblokkeerd?

Er is altijd een moment waarop je bewust wordt dat je je geblokkeerd voelt. Er zijn drie momenten waarop dit kan plaatsvinden:

  1. Je voelt je geblokkeerd voordat je iets wilt gaan doen. Je hebt bijvoorbeeld de behoefte om iets te gaan ondernemen, maar verwacht dat dit een negatief resultaat zal geven waardoor je deze actie toch niet gaat doen.
  2. Je voelt je geblokkeerd op het moment zelf. Je wilt bijvoorbeeld iets zeggen, maar krijgt het niet over je lippen.
  3. Je wordt bewust van het feit dat jij je geblokkeerd voelde nadat een betreffende situatie zich heeft voorgedaan. Je hebt net als bij situatie 1 en 2 niet gehandeld of je uitgesproken, maar het moment waarop je erachter bent gekomen is pas nadat je uit de situatie bent.

In elk van de bovengenoemde situaties is er één gemeenschappelijke noemer. Je handelt niet volgens je initiële behoefte/idee/wens/etc.

Nu is het goed dat we niet altijd handelen vanuit onze eerste ingeving. Dan zouden er namelijk hele vervelende situaties kunnen ontstaan. Echter zijn er heel veel situaties waar het denken juist belemmerend is en waarin je initiële behoefte wel de juist is!

Zoals je wellicht kunt begrijpen is er een balans waarin je je initiële behoeftes kunt en wilt volgen en waarin je dat juist niet wilt doen. Er is een grote kans dat jij juist dit artikel leest omdat jij je meer dan normaal geblokkeerd voelt, waardoor het juist goed zou zijn om eens te kijken hoe jij deze blokkades kunt opruimen zodat je meer doet vanuit je gevoel.

Nu klinkt dat wellicht heel makkelijk, en dat is het ook. Het is alleen lastig toe te passen. Want het betekent namelijk dat jij minder mag gaan luisteren naar wat je hoofd jou vertelt en meer mag gaan luisteren naar je innerlijke behoeftes.

Zowel bij punt 1, 2 en 3 ontstaat de blokkering omdat je verwacht dat een eventueel gevolg van jouw actie negatief gaat uitpakken. In het moment dat jij zo’n gedachte in je hoofd hebt en gelooft dat dit echt zo is, zal je bewust en onbewust niet in actie willen komen. Want tja, het zal je een negatief gevolg geven 😉

Tip 2: Kom los van de negatieve gedachte die waar lijkt te zijn.

Of terwijl het is belangrijk dat je los leert komen van de negatieve gedachte en hem gaat zien als mogelijkheid, i.p.v. een waarheid. Het hoeft namelijk niet waar te zijn.

De vraag die we ons kunnen stellen is: Waar baseert ons denken die verwachting dan wel op?

Kijk, jij blokkeert jezelf niet bewust. Het overkomt je! Niet waar? In ieder geval was dat zo bij mij. En dus werkt dat denken op een bepaald niveau automatisch en probeert hij voorspellingen te maken over een eventuele toekomst die gaat plaatsvinden gebaseerd op het verleden.

Tip 3: Ruim negatieve emotionele blokkeringen uit het verleden op

Wanneer je dus wilt afkomen van het geblokkeerde gevoel moeten we dingen opruimen uit het verleden. En dan voornamelijk herinneringen die bij ons nog negatieve emotionele lading bevatten.

Waarom denk je misschien?

Wel, ons denken werkt voor een groot deel op associaties. Wanneer jij je in een bepaalde situatie begeeft die lijkt op een situatie die jij eerder mee hebt gemaakt, komen ook de emoties mee die vastzitten aan die betreffende herinnering. Het is dus belangrijk om juist die emotionele lading los te gaan laten wanneer het geen nuttige angst is.

Hoe laat ik dan die geblokkeerde emoties los?

Wel, vooral door ze opnieuw te gaan voelen…Ja, ik weet het, dat wil niemand! Want het zijn juist onprettige gevoelens! En toch is dat nodig. Het is nodig om te begrijpen hoe jij eigenlijk anders zou willen handelen op betreffende situaties zoals die waarbij je je onprettig voelt!

Tip 4: Besef dat de geblokkeerde emotie een functie heeft

Kijk, elke emotie heeft een boodschap. Boosheid laat je bijvoorbeeld weten dat er iemand over je grenzen heen gaat. Wanneer je geen boosheid zou voelen, weet je ook niet dat iemand over je grenzen heen gaat. Door juist weer de emoties te voelen die jij eerder in je leven hebt geblokkeerd kun je opnieuw gaan bepalen hoe je met de situatie om wilt gaan.

Misschien kwam je thuis uit school en had je in je broek geplast omdat je het niet meer kon ophouden. Thuis aangekomen was je moeder boos omdat ze hem moest wassen en durfde jij niet je verdriet te laten gaan omdat ze het nu al zwaar zat had met het wassen van die broek. Tja, en dan merk je later ineens dat jij niet gemakkelijk je tranen durft te laten zien omdat je anders bang bent dat iemand boos wordt…begrijp je hoe dit werkt?

Tip 5: Laat je emoties weer stromen

In het bovenstaande voorbeeld is het dan ook belangrijk dat jij dat verdriet opnieuw durft te voelen en laat stromen ook al kan er iemand boos worden. Het is dus belangrijk dat jij jezelf hier de ruimte voor geeft en iemand anders de ruimte om eventueel boos te zijn. Hierdoor geef je jezelf wat je nodig hebt, gaat de boel weer stromen in je lichaam en kun je jezelf ook toestaan om bijvoorbeeld iets uit te spreken ook al wordt iemand hier boos over.

Het is een proces, maar wel een proces die je aan kunt gaan waardoor je steeds minder blokkades op je pad gaat vinden totdat je een innerlijke vrijheid gaat ervaren in elke situatie.

Hoor je wat ik zeg? Je kunt je niet geblokkeerd voelen wanneer jij jezelf de ruimte geeft om te laten stromen wat er bij jou (automatisch) naar boven komt. Wel is het hiervoor belangrijk dat jij jezelf hiervoor de ruimte geeft.

Je geblokkeerd voelen is een innerlijke beperking, maar alleen wanneer jij jezelf niet de ruimte geeft om je geblokkeerd te voelen. 😉 Sociale & Innerlijke vrijheid ontstaat wanneer jij de mensen om je heen de ruimte geeft om te zijn wie ze zijn en jij jezelf de ruimte geeft om te zijn wie je bent, wat je voelt, wat je denkt, waar je in gelooft etc.

Sinds 2010 begeleid ik mensen die zich geblokkeerd voelen. Kom naar een groepstraining waarin je leert om hier uit te komen!

Klaar om jouw sociale angsten te overwinnen?

Ontvang gratis 20 inzichten en voorkom de 5 meest gemaakte fouten...

Je gegevens blijven uiteraard geheim!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top