Zelf ben ik goed bekend met sociale angsten. Ik begon er last van te hebben toen ik een jaar of 17 was. Echter gaat mijn eerste herinnering terug naar een jaar of 14 toen ik voor het eerst een winkel niet in durfde te gaan. Ik stond voor de winkel en wilde een broek bekijken, maar was bang dat de winkeleigenaar mij vragen gingen stellen die ik niet kon beantwoorden of dat ik geen nee kon zeggen tegen hun verkooppraatje en dan het niet kon betalen omdat ik niet voldoende geld op m’n rekening had. In die tijd dacht ik dat dit normaal was en dan anderen dit ook zouden hebben.

Op 17-jarige leeftijd kwam de sociale angst echter pas meer aan het licht doordat ik onder de vleugels van mijn twee broers en zus uit moest. Op de basisschool en middelbare school waren mijn broers en zus er altijd voor mij en kon ik achter ze aanlopen, maar ik ging in Utrecht studeren en daar studeerden zij niet.

Ik kreeg last van sociale angsten. Durfde niet naar bepaalde feestjes, had moeite met nieuwe vrienden maken en durfde geen meisjes aan te spreken die ik leuk vond. De HBO studie was ongeorganiseerd en warrig en op aanraden van mijn broer maakte ik de stap van HBO naar universiteit, maar omdat ik daar eigenlijk niet achter stond en niet bij mij paste behaalde ik bijna geen punten in dat jaar en moest ik terug gaan naar het HBO. Daarnaast lagen mijn ouders in scheiding en werd hier niet of nauwelijks over gepraat. Dit alles resulteerde in een bijna twee jaar van weinig uitgaan en vooral veel thuis zitten achter internet en me vooral heel angstig, naar en alleen voelen. Een depressie volgde, welke vanaf een jaar 18/19 aanwezig was.

De sociale angst en depressie waren niet de enige uitdagingen die ik ervaarde. Ook autorijangst (twee keer gezakt vanwege angst), hoogtevrees en veel faalangst waren uitdagingen die ontzettend zwaar waren te verwerken.

Vanaf een jaar of 17/18 ben ik ook in eenzelfde tempo begonnen met het lezen, luisteren en bekijken van zelfhulp boeken, audio’s en video’s. Hierin leerde ik ontzettend veel over mezelf, mijn lichaam en gedachten, emoties en overtuigingen en begrijp gewoon niet waarom ik dat niet op school had geleerd. Ik ontwikkelde vanuit de depressie een grote wens om me beter te voelen en dit resulteerde in een gigantische leergierigheid. Ik ben werkelijk alles gaan lezen en bestuderen in de persoonlijke ontwikkeling en begon me alle technieken eigen te maken.

Ik nam een coach die mij leerde dat ik de overload aan negatieve gedachten mocht accepteren en dat emoties normaal waren en er mochten zijn. Eindelijk was er iemand die mij kon helpen met alle materie die ik leerde in alle boeken en beetje bij beetje begon ik mijn uitdagingen af te strepen.

Als eerste pakte ik mijn negatieve gedachten aan. Dat waren er zeker 20 per minuut als ik niet ergens me bezig was of op focuste. Daarna ging ik meer begrijpen van mijn negatieve emoties en vervolgens mijn negatieve overtuigingen. Stap voor stap ging ik me lichter en relaxter voelen. De uitdagingen die ik daarna aan ging waren hoogtevrees, faalangst en sociale angst. De hoogtevrees heb ik aangepakt en nam toen ik 19 was een bungyjump van 70 meter en later nog een skydive. Ook ben ik gaan reizen en heb ik ontwikkelingshulp gedaan in Malawi om uit mijn comfortzone te gaan en mezelf uit te dagen. De faalangst en sociale angst lagen in verband met mijn droom en dus werd het tijd om te gaan staan waarvoor ik was gekomen en heb nog in mijn studententijd een eerste training gegeven in mijn studentenhuis, genaamd: “Kom in je FLOW”. Ik was mega gespannen en onzeker en net zo opgelucht en enthousiast achteraf!

Het was nu duidelijk voor me. De studie Civiele Techniek was het niet voor mij. Ik las meer boeken in de psychologie en persoonlijke ontwikkeling dan boeken over het maken van berekeningen van een brug. En dus koos ik na de afronding van mijn studie ervoor om een omwenteling te maken en volledig voor de persoonlijke ontwikkeling te gaan en mensen te helpen om te komen waar ze willen komen. Sociale angst was daarbij voor mij de basis omdat dit de kern was waaruit al mij uitdagingen ontstonden.

Ik ben vervolgens opnieuw gaan studeren en heb 4 jaar lang allemaal verschillende trainingen gevolg op het gebied van persoonlijke ontwikkelingen. Sommige trainingen waren heel regulier en anderen ontzettend spiritueel en ver gezocht. Toch leerde ik in elke training weer iets waar ik iets mee kon langzaam begon ik een echte coach te worden.

In 2010 heb ik Flow for Grow opgericht, beter bekend als Sociale Vrijheid en ben mensen gaan begeleiden met de klachten die ik vroeger ook ervaarde. Het was werkelijk fantastisch om hier mee te beginnen. Elke cliënt was weer anders en daagde mij uit om het onderste uit de kan te halen. Ik zag dat er ook mensen waren die niet eens naar de praktijk durfde te komen en dit bracht mij op het idee om een onlineprogramma te starten. Ik weet nog goed hoe vervuld ik mij voelde toen een jonge man na het volgen van het onlineprogramma met trillende benen voor me stond en zei: Ik kan hier nu staan omdat ik het onlineprogramma heb gevolgd. En na met hem persoonlijk te hebben gewerkt startte hij twee jaar later zijn eigen bedrijf!

De groepstrainingen waren een logisch gevolg. Een nieuwe uitdaging voor mij en een geweldige manier om voor cliënten lotgenoten te ontmoeten én de perfecte plek om sociale angsten te overwinnen, aangezien sociale angsten vooral in een groep omhoog komen. De groepstrainingen lopen nu sinds 2013 en de mensen ervaren hierin echt fantastische doorbraken. Je kunt de (echte!) reacties lezen.

Sociale Vrijheid was mijn begin punt, maar tussendoor ben ik nog meer gestart. Mijn (toen nog toekomstige) vriendin wilde het bedrijf Younite starten wat persoonlijke ontwikkeling in scholen ging brengen. Dit was mijn absolute droom, wat voortkwam uit mijn grootste frustratie die ik op school ervaarde, waar bijna geen aandacht en tijd wordt besteed aan de persoonlijke groei van kinderen, maar vooral kennis wordt overgedragen. Inmiddels organiseert Younite kampen, talent weekends, You weekenden heeft school programma’s etc. in Nederland en Italië en is nummer één op dit gebied. Daarnaast ben ik met mijn broer De OnderwijsAcademie gestart waarmee we nu dagelijks 8.000 leerlingen ondersteunen. De WiskundeAcademie is één van deze takken en is al sinds 2013 het grootste wiskunde video platform.

Van dit alles was niets gekomen wanneer ik niet de kern van mijn probleem had aangepakt. Het onkruid in de tuin verdwijnt niet wanneer je alleen de blaadjes afknipt, dan blijft het door groeien, maar wel wanneer je het onkruid met wortel en al eruit trekt, dan kun je er wel vanuit gaan dat deze niet terugkomt, en dat is exact wat we tijdens de trainingen van Sociale Vrijheid doen. De wortel eruit halen, zodat je kunt voelen dat jij er in elke situatie helemaal mag zijn en volledig expressie mag geven aan wie jij bent!